Intervju: Šime Klarić, predsjednik Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela

Cjelogodišnjim poslovanjem jačaju destinaciju i produljuju sezonu, bogatstvom sadržaja privlače goste veće platežne moći, a uz tradicionalna emitivna tržišta naklonjeni su im gosti iz SAD-a te s dalekih tržišta – obiteljski i mali hoteli jedan su od ključnih segmenata hrvatskog turizam! Ovo je zaključak prvog Kongresa obiteljskih i malih hotela i onih koji će to postati, održanog 10. prosinca u zagrebačkom hotelu Westin. Razgovarali smo s predsjednikom Nacionalne udruga obiteljskih i malih hotela Šimom Klarićem.

Nacionalna udruga obiteljskih i malih hotela osnovana je prije petnaestak godina. Zbog čega ste se tek sad odlučili organizirati prvi kongres?

Danas kad Hrvatska bilježi jako dobre turističke rezultate najbolje je vrijeme o razgovoru o aktualnim pitanjima odnosno izazovima daljnjeg održivog  razvoja održivog  turizma u RH. Držimo da je obiteljsko hotelijerstvo temeljeno na lokalnim poduzetnicima treba biti jedan od stupova daljnjeg razvoja održivog i odgovornog turizma u RH. Stoga smo željeli prodiskutirati s nositeljima turističke politike, hrvatskim i međunarodnim stručnjacima te poduzetnicima malim hotelijerima i onima koji planiraju otvaranje takvih hotela, što se trenutno radi i koji su planovi po pitanju financiranja kvalitete i razvoja malih obiteljski hotela, njihovom brendiranju te regulatornom okviru  u kojem posluju, kao i o trendovima u svijetu.

Što predstavljaju obiteljski i mali hoteli za hrvatski turizam i koliko ih danas ima u Hrvatskoj?

Mali i obiteljski hoteli u Hrvatskoj predstavljaju nositelje novog trenda u turizmu. Do prije desetak godina jedva da su bili prisutni na tržištu, dok danas njihova gospodarska važnost nije nezanemariva, s obzirom na to da njihov broj svakodnevno raste. Dokaz je tome i podatak da je Nacionalna udruga obiteljskih i malih hotela u vrijeme svog osnutka 2004. imala svega 30 članova, dok danas ima pet puta više. Međutim, ovaj fenomen za razliku od Hrvatske, u razvijenim turističkim zemljama nije novost. Hrvatska se razvojem obiteljskog hotelijerstva laganim korakom tek približava Italiji, Francuskoj, Austriji i Grčkoj te otkriva ono što te zemlje razvijaju već desetljećima. Unatoč tome, obiteljski i mali hoteli u Hrvatskoj kvalitetom, sadržajima i ponudom čak su i premašili konkurenciju, iako u ukupnim hotelskim kapacitetima čine svega deset posto, dok u spomenutim zemljama dosežu magičnu brojku od 80 posto. Drugim riječima, Hrvatska broji svega dvjestotinjak malih obiteljskih hotela, dok ih Italija ima 23 tisuće, a Grčka i Austrija po deset tisuća.

Koje značenje obiteljski i mali hoteli imaju u turizmu?

Investicija u male obiteljske hotele čini temelj održivog razvoja hrvatskog turizma.

Istraživanja turističkog tržišta odavno su pokazala da je ekonomija malih hotela konkurentna. S druge strane upravo se na primjeru malih hotela afirmira autohtono i autentično, promovira se vlastita kultura, a što je najvažnije, u turističkom proizvodu sudjeluje lokalno stanovništvo. Za razliku od velikih hotela, male hotele karakterizira elastičnost i brzina prilagođavanja promjenama na turističkom tržištu te veća profitabilnost. U razvoju turizma u Hrvatskoj mali hoteli postali su pokretači i nositelji promjene i unaprjeđenja cjelokupne hotelske industrije.

Koja je glavna karakteristika malih obiteljskih hotela?

Glavna karakteristika je posebnost, osobnost i prepoznatljivost. Gost želi, traži i očekuje kvalitetu, a upravo je kvaliteta ono što mali hoteli mogu ponuditi brže i lakše od velikih hotela. Ponuda hrane i pića lako se prilagođava strukturi gostiju te – što je najvažnije – njihovim željama. Vlasnici malih hotela ili njihovi menadžeri 24 sata su na usluzi, imaju pregled nad situacijom pa trenutno mogu reagirati na zahtjeve i potrebe gosta. Osoblje je također u stalnom kontaktu s gostima, svakom gostu se pristupa individualno i nastoji mu se udovoljiti bez odgađanja. Gosti, ali i osoblje u malim hotelima nisu anonimni, svatko ima ime, što je preduvjet za iznimno ugodnu atmosferu temeljenu na povjerenju i zadovoljstvu. Upravo su mali obiteljski hoteli našli pravu formulu kao odgovor na zahtjevne i složene tendencije u turizmu – uz vlasnikovo “dobro jutro”, gostu se kroz izvornu atmosferu pruža osjećaj da je zaista dobrodošao i važan.

Ne olakšavali poslovanje i činjenica da mali i obiteljski hoteli, osobito u priobalju, uglavnom imaju stalne goste, što ne iziskuje veće ulaganje u istraživanje tržišta i dodatne marketinške aktivnosti?

Bez obzira na tu činjenicu pravi profesionalci u turizmu trebaju neprestano unaprjeđivati kvalitetu usluge, uvoditi nove sadržaje i iznenađenja za svoje goste, čime se izbjegava monotonija, ali i širi ponuda te se privlače novi gosti. Obiteljski i mali hoteli neprestano moraju voditi računa o vrhunskoj kvaliteti koja podrazumijeva besprijekorno osoblje, proizvode i usluge, besprijekornu čistoću i zaštitu turista, kvalitetan inventar i opremu, pravi odnos cijene i usluge, povjerenje i diskreciju, dobro informiranje gostiju, sprječavanje svih mogućih pogrešaka osoblja. Najskuplja je pogrješka ona koju otkrije gost. Toga su svjesni vlasnici malih hotela pa ovaj segment hrvatskog turizma predstavlja perjanicu kvalitete.

Koje su komparativne prednosti ovakvog tima hotelijerstva?

Komparativne prednosti obiteljskog i malog hotelijerstva imaju velike sinergijske učinke kako na samu turističku ponudu tako i na cjelokupno gospodarstvo. Osim otvaranja znatnog broja novih radnih mjesta, mali obiteljski hoteli angažiraju i upotrebljavaju uglavnom lokalno – od građevinskih tvrtki za njihovu gradnju, pa do opreme i hrane. Omogućavaju ne samo sezonsko već cjelogodišnje zaposlenje, a u odnosu na samu turističku djelatnost, forsiraju produžetak turističke sezone, što je u konačnici i cilj turizma.

Na kakvoj je ponudi naglasak, odnosno kakav proizvod plasiraju mali hoteli?

Maliobiteljski hoteli ponudom plasiraju autentični hrvatski proizvod. Naime, iakona tržištu nastupamo u sklopu zajedničke Nacionalne udruge obiteljskih i malihhotela koja je kreirala jedinstveni marketinški koncept, svatko od nas imavlastiti proizvod koji se od hotela do hotela razlikuje. Marketinškim planomprije desetak godina najprije smo krenuli u uspješno kreiranje brenda „Small& friendly hotels of Croatia“, nakon čega je slijedilo podbrendiranjezajedničkog skupa proizvoda odnosno proizvodno profiliranje. To je rezultiralo činjenicomda smo danas na tržištu već prepoznati kao mali obiteljski hoteli, segmentiranipo vrsti proizvoda. Drugim riječima – da bi naši gosti odmah prepoznalitemeljni turistički proizvod određenog hotela segmentirani smo po određenimklasterima ili klubovima proizvoda i to kao heritage, wellness, adventure, gorumethoteli, poslovni hoteli ili oni za odmor s obitelji.

Tekst: Alma Radoš

Fotografija: Tomislav Smoljanović