Turistička i ugostiteljska djelatnost važan su dio europskog gospodarstva naročito u mediteranskim zemljama. Širom Europe, 1,8 milijuna tvrtki zapošljava izravno 10,2 milijuna ljudi (16,6 milijuna uključujući neizravno zapošljavanje). Uspjeh turističkog sektora ovisi o kvaliteti ljudi koji rade u njemu – kako se regrutiraju i upravljaju, obučavaju i obrazuju, cijene, nagrađuju i podržavaju kroz proces kontinuiranog učenja i razvoja karijere.
S druge strane, istraživanje pokazuje da značajan broj sezonskih ugostiteljskih djelatnika nema specifičnu edukaciju i iskustva u sektoru turizma te da je ulaganje u strukturiranu edukaciju na samom radnom mjestu nisko. Obiteljski hoteli, mali i srednji poduzetnici nemaju pristup kvalitetnim mogućnostima obuke za svoje osoblje. Također, sustav kontinuiranog strukovnog obrazovanja i osposobljavanja za turizam i ugostiteljstvo nije u skladu s industrijskim zahtjevima i sporo reagira na potrebe sektora.
O temi Strukovno obrazovanje za ugostiteljstvo i turizam te budućnosti hrvatskog turizma raspravili su na skupu održanom u sklopu projekta „SeasonReady – učenje na radnom mjestu za sezonske turističke djelatnike“ koji se financira iz programa Erasmus+ Europske unije, stručnjaci iz Ministarstva turizma, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Ministarstva znanosti i obrazovanja, Instituta za turizam te Hrvatske obrtničke komore.
Renata Tomljenović, znanstvena savjetnica iz Instituta za turizam skup je započela zaključkom kako se sve zemlje EU suočavaju s istim problemima u turizmu i da cijeli sustav treba biti transformiran te kako je treniranje i učenje na radno mjestu odgovor na to kako se brzo mijenjaju stvari.
Vlado Prskalo, pomoćnik ministrice za strukovno obrazovanje iz Ministarstva znanosti i obrazovanja iznio je neke od točaka koje su ključne za razvoj strukovnog obrazovanja. Zastarjelost programa, manjak učenja na radu te neopremljenost škola samo su neke od njih, a Centri kompetentnosti nešto su na čemu treba inzistirati:
„Ciljevi su nam svakako, bez puno priče, brzo promijeniti kvalitetu obrazovanja s konkretnim rezultatima“, zaključio je Prskalo.
Također, naveo je kako edukacija ne smije stati samo na učenicima i radnoj snazi, nego je trebamo pružiti i nastavnicima kako bi oni bili u stanju pružiti učenicima u strukovnim obrazovanjima prije svega moderna znanja i kompetencije.
Ispred Ministarstva turizma govorila je Jelena Pavičić, voditeljica odjela za strateško planiranje i provedbu programa i projekata Europske unije te se osvrnula na to kako u sferi turizma postoje investicije, ali su popraćene velikim administrativnim poteškoćama koje u budućnosti trebamo riješiti. Prema njihovim istraživanjima, 60% poslodavaca kaže kako im radna snaga nije dovoljno obrazovana te kako
„Mora postojati vizija te u svim svojim projektima i postupcima trebamo gledati dugoročno. Ne zaboravimo kako je ljudski faktor u turizmu najvažniji!“, poručila je.
Kristina Alerić, rukovoditeljica Odjela za posredovanje pri zapošljavanju u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje istaknula je kako bez obrazovanja nema rasta gospodarstva. Naglasila je kako HZZ konstantno radi na spajanju poslodavaca i radnika te da su takva nastojanja dugoročno isplativa. Istraživanja pokazuju da se preko 50% sezonskih radnika u turizmu planira vratiti kod istog poslodavca, što pokazuje da smo na dobrom putu.
Nevena Kurteš, stručna suradnica u Odjelu za obrazovanje i razvoj ljudskih potencijala Hrvatske obrtničke komore u svom je predavanju naglasila kako je Hrvatska obrtnička komora svjesna činjenice da kompetencije učenika ne odgovaraju potrebama tržišta rada te da čine sve da analizom, edukacijama i savjetima prepoznaju potrebe poslodavaca, ali i potaknu starije obrtnike da prenesu svoja znanja na mlađe generacija.
„U Hrvatskoj nedostaje kultura osposobljavanja i jedini način da se pokrenemo i uspijemo jest da surađujemo zajedno“ zaključila je Kurteš.
Kraj skupa obilježila je rasprava na okruglom stolu „Turizam raste, rastemo li i mi?“ na kojoj se sudionicima pridružio Zlatko Puntijar, predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Obrtničke komore Zagreb te potpredsjednik Udruženja ugostitelja Zagreb. Prenoseći svoja iskustva o edukaciji uz rad Puntijar je zaključio kako je potrebno mijenjati percepciju strukovnih škola, sustav obrazovanja učenika te stremiti ka cjeloživotnom učenju, posebice u specifičnim sektorima poput turizma.
Zaključak svih sudionika je da su nužne promjene koje će donijeti dugoročnu dobit hrvatskome turizmu te da suradnjom svih dionika: od učenika i profesora, preko HZZ-a i poslodavaca, sve do nadležnih ministarstava Hrvatska može ispuniti svoj puni turistički potencijal.
PR: Abeceda komunikacije