Od početka ove godine (siječanj – travanj 2024.), cijene su više za 4%, konzumacija za 6%, a shodno tome ukupni je promet 10% veći nego u prva četiri mjeseca 2023. godine i tako napokon dolazimo do one kvalitetne kombinacije rasta koji sličnim postotkom dolazi od većih cijena kao i od povećane konzumacije
U zadnjih godinu dana (svibanj 2023. – travanj 2024.) u odnosu na godinu prije cijene u sektoru robe široke potrošnje (mjerene NIQ-ovim panelom trgovine) prosječno su veće 10%, dok je konzumacija viša za 4% pa je ukupni obrtaj promatranih kategorija 14% veći. Ujedno, od početka ove godine (siječanj – travanj 2024.), dakle, bez turističkog “poguranca”, cijene su više za 4%, konzumacija za 6%, a shodno tome ukupni je promet 10% veći nego u prva četiri mjeseca 2023. I napokon dolazimo do kvalitetne kombinacije rasta koji sličnim postotkom dolazi od većih cijena kao i od povećane konzumacije, pojasnio je u lipanjskom Pulsu sektora za magazin Ja TRGOVAC Ivan Junaković, Voditelj razvoja poslovanja za Srednju i Istočnu Europu (NIQ).
“Nakon višemjesečnog života pod dvoznamenkastom inflacijom, sad smo u zoni ‘ispod 5%’ (točnije, 4,7% u travnju 2024. prema Eurostatu), što je još uvijek među višim stopama u Europi, ali niže od primjerice Belgije ili Češke. Uz daljnje usporavanje, neupitno je da će hrvatska inflacija u 2024. i dalje ostati iznad prosjeka EU-a. S druge strane, bruto-državni proizvod (BDP) nam je također iznad prosjeka EU-a, gdje ga novije projekcije prikazuju i višim od prethodno prognoziranog. Nezaposlenost je niska, a potrošnja raste”, dodaje Junaković.
PRESJEK MALOPRODAJE
Podaci u nastavku odnose se na procjenu prodaje maloprodajnog tržišta Hrvatske (s diskonterima i drogerijama, ali bez ljekarni i specijaliziranih trgovina, i bez ugostiteljstva) za oko 150 kategorija, za razdoblje svibanj 2023. – travanj 2024., kao i od početka godine za razdoblje siječanj 2024. – travanj 2024., za prehranu i neprehranu. Nisu uključene neke značajne (visokoobrtajne) kategorije, poput cigareta (jer bi previše utjecale na ukupnu sliku) te svježeg voća i povrća, već samo one koje NIQ redovno prati putem panela trgovine (“Market Tracka”).
Na godišnjoj razini količinska prodaja trgovačkih robnih marki raste sličnim postotkom kao i brendovi (oko 4%), dok od početka godine njihova konzumacija (+8%) ipak raste većom stopom od rasta ostalih robnih marki (3,5%). No, zbog niže cijene samo manjim dijelom pridonose rastu ukupnog prometa.
Cijene robe široke potrošnje ukupno su 10% veće na godišnjoj razini, ali 4% od početka godine.
Količinski na godišnjoj razini (od svibnja 2023. do travnja 2024.) konzumiramo 4%, a od početka godine 6% više nego lani u isto vrijeme.
Najviše se konzumiralo šećera i sredstava za uklanjanje mrlja po 35% više, bujona (zbog novih, tekućih varijanti) 28%, sredstava za njegu lica 24%, vlažnog toaletnog papira 22%, energetskih pića 21% te ledene kave – 38% više. Istodobno pala je potrošnja čokolade za kuhanje i kondoma (po 10%).
Najviše su pak poskupjela sredstva za čišćenje staklenih površina – čak 30%!, sportski (izotonični) napitci i čokolade za kuhanje – po 25%, dodaci prehrani (vitamini i minerali) 22%, ekstrudirani snack (“flips”) i kondomi po 20%, žvakaće gume 18%, a deterdženti za pranje rublja za 17%. Trećina kategorija bilježe dvoznamenkasti rast cijena.
Pojeftinili su šećer za 23%, toaletni papir, jaja i sredstva za čišćenje za 7%, ulja, vlažni toaletni papir i smrznuta tijesta 5%, sirevi za 2% pa i mlijeka za 1%. Svemu jeftinijem je uglavnom rasla i konzumacija, osim mlijeku, hrenovkama i toaletnom papiru.
SEMAFOR PREHRANE
Prehrana (oko sto kategorija u ukupnoj “košarici”) raste 14% na godišnjoj razini, a 10% od početka godine. Godišnje količine rasle su 2,4%, a od početka godine 1,5%. Cijene su, kao što je prethodno spomenuto, od početka godine veće za 8%.
Trgovačke robne marke (TRM) u prehrani u zadnjih godinu dana količinski stagniraju (rast je došao od većih cijena), no od početka godine imaju jednak trend kao i brendovi – uz prosječno 7% više cijene, imaju i 1,3% veću konzumaciju. Zanimljivost je da TRM diskontera bilježe rast cijena od preko 10% i ove godine, uz negativne količine, dok kod ostalih trgovaca ove godine bilježe 4% veće cijene i količinsku prodaju.
Najvećih 10 kategorija hrane i pića (vrijednosno) čine 45% prometa prehrane i zajedno su ostvarile 8% veću prodaju od početka godine, dakle nešto ispod prosjeka, od čega je pola zbog viših cijena, a druga polovica od veće konzumacije.
No, u toj grupi dvoznamenkast rast prometa (uz veće cijene i konzumaciju) bilježe svježe meso, pivo, jaka alkoholna pića i jogurti (salame i mesne prerađevine imaju dvoznamenkasti rast, ali uz stagnaciju količina). Rast nešto ispod prosjeka prehrane (uz pozitivnu konzumaciju) imaju još i sir i voda. Gazirana pića rastu, ali uz pad količina, dok mlijeka padaju i količinski i cjenovno.
Sljedećih 10 kategorija čini nešto manje od 20% prehrane i rast je u skladu s prosjekom. U prva četiri mjeseca najviše su skočili sladoledi (29%), od čega 10% otpada na veće cijene, a 19% na veću konzumaciju. Visok rast, uz veću konzumaciju, imaju vina i sokovi, dok veći prometi slanog čipsa i čokoladnih prutića dolaze od viših cijena (uz pad konzumacije).
Od promatrane 93 kategorije, niži promet od lani imalo ih je njih devet, niže cijene 12, a nižu konzumaciju (količinsku prodaju) 25 kategorija.
SEMAFOR NEPREHRANE
Neprehrana (pedesetak kategorija u ukupnoj “košarici”) u zadnjih godinu dana raste 17%, a od početka godine 13%. Godišnje količine veće su za 5%, a od početka godine oko 8%. Cijene su na godišnjoj razini više za 11%, a od početka godine za nešto više od 4%.
Trgovačke robne marke (TRM) vrijednosno su rasle manje od brendova (TRM na godišnjoj razini 11%, a 18% brendovi), a od početka godine 6%, u odnosu na 15% brendova.
Slično kao kod prehrane, 10 prometom najvećih kategorija čini polovicu mjerene neprehrane, uz rast nešto niži od prosjeka (12% od početka godine) i uz 3% više cijene.
Snažan rast (iznad prosjeka, uz veće količine i cijene) imaju deterdženti za pranje rublja, dezodoransi, gelovi za tuširanje, sredstva za njegu lica, paste za zube i šamponi za kosu. Sredstva za čišćenje rastu uz nešto niže cijene, dok sliku “kvare” samo toaletni papir (pad od 9%, te kuhinjski papirni ručnici, koji rastu, ali ispod prosjeka).
Većina neprehrambenih kategorija bilježi sličan trend (rast količina uz rast cijena), a iznimka su (od početka godine) deterdženti za ručno pranje posuđa (stagnacija količinske prodaje) i pelene (rast ispod prosjeka, uz minimalno veće cijene i količinsku potrošnju).
OPTIMISTIČNA OČEKIVANJA
“Navike i želje kupaca pri tome se ne mijenjaju drastično, ali ima razlika u odnosu na prethodne godine. Primjerice, ove godine su manje skloni loviti promocije u različitim trgovinama, a u većem postotku tražiti promocije u trgovini u koju su došli. Kupcima su i dalje izrazito važne dobre promocije i niske cijene, ali se smanjuje postotak onih koji tvrde za znaju cijene većine artikala koje kupuju. Rast cijena je usporio i nastavit će usporavati. Umjeren rast konzumacije (količinske potrošnje) također se čini izglednim, što zajedno pridonosi zdravoj strukturi rasta. Kupci su malo opušteniji, uz nešto veće plaće nego lani i nisku (nikad nižu) nezaposlenost. Kad tome dodamo optimistična očekivanja od nadolazeće turističke sezone (potrošnje), jasno je da optimizam nije neutemeljen”, zaključuje u lipanjskom Pulsu sektora Ivan Junaković.
Analizirao za Ja TRGOVAC:
Ivan Junaković
Voditelj razvoja poslovanja za Srednju i Istočnu Europu